Mileniáni a kustomizace

Kamarádka Jana si mně postěžovala: “Já těm dnešním mladým skutečně nerozumím. Vezmi si za příklad mého bráchu...,” mluvila ke mě s rozhořčením nad svým o několik let mladším sourozencem, který právě prochází ranou pubertou a evidentně hledá své postavení ve společnosti. Jana ve své nevoli pokračovala: “Je úplně nemožnej! Na rodinnou oslavu přišel v roztrhanejch džínsech a tričku, až jsem se za něj sama styděla. Nedokázal si nechat vymluvit, že takhle jít nemůže! Fakt už doma nevíme co s ním...”



Janina zkušenost jakoby dokládala dnešní vzrůstající tendenci odlišného vyjadřování jak po názorové stránce, což je mezigeneračně přirozený jev, tak po stránce formy vyjadřování, tedy té běžné komunikace, aktuálně plné zkratek a hashtagů, kterým především starší generace už vůbec nerozumí.

Hash...Hastagů? Co to prosím je?

Hashtag je slovo nebo fráze označená znakem „#“ (tzv. mřížka, plůtek či hash). Význam slova označeného tímto symbolem je dnes chápán jako forma klíčového slova. Nejčastěji je využíván v informačních systémech k „jednoznačnému“ označení článků, dokumentů nebo jejich částí, popřípadě klíčových, či podstatných slov.



Customizace - co bychom se měli učit

od globálních značek?

Nike, McDonald' nebo třeba česká Moleda. Velké korporace to už dávno pochopily, malé firmy se to postupně začínají učit. Customizace, nebo-li převedení známého citátu “Náš zákazník, náš pán” do 21.století. Prakticky se jedná o úpravu produktu dle individuálního přání zákazníka a to v oblastech, kde to dříve nebylo běžné.Velké značky se předhánějí v možnostech, jak vyjít zákazníkovi maximálně vstříc a nabídnout tak něco, čím se rádi pochlubíte.


Společnost  B&S CZSK s.r.o poskytující prémiové alkoholické a nealkoholické nápoje přišla s kampaní Metaxa Honey Shot s vlastnoručně vyrobenou etiketou a romantickým vzkazem. Heslo kampaně bylo “Vytvoř si vlastní Valentýnský dárek”. Součástí kampaně v podobě možné výhry byla nutnost zvěčnit se s tímto originálním dárkem na osobní fotografii. Díky sociálním sítím tak bylo možné šířit tento produkt také tam, kam by se běžně nedostal.


Jaroslav Navrátil, ředitel obuvnické firmy Moleda, vyrábějící tradiční českou značku obuv Prestige, oslovuje mladé lidi nabídkou že si své "prestižky" mohou sami navrhnout a získají tak zcela originální pár. "Znám to od svých synů. Když má dnes někdo originální prestižku, je in," tvrdí pan Navrátil. Stejnou možnost zatím jiná firma v Česku nenabízí. Zřejmě i proto, že to není příliš eknomicky výhodné. Zlínská společnost tím ale efektivně získává zákazníky mezi mladými lidmi, kteří by po klasické modrobílé variantě nesáhli


Vytvořte si vlastní “prestižky”, ukázka ZDE


Ani český  McDonald's nezůstává pozadu.V rámci customizace přišla společnost s možností vytvořit si vlastní originální burger, následně oslovila nejznámějšího českého Youtubera Jirku Krále ke spolupráci a společnými silami vytvořili originální Burger Jirky Krále. V mnohem větší míře můžete vidět produkt Bubbleogy, spojený s českou scénou Youtuberů, mnoho z nich má vlastní nápoj,  každý z nich má z prodejnosti marži, je tedy velmi motivující, aby se každý z těchto produktů dobře prodával.


Ukázka Customizace u McDonald's ZDE


Customizace nás učí:


  • Customizace je marketingový nástroj, který je pro mladé lidi sexy. Vyjadřuje totiž jejich individuální osobnost, jeden ze základních rysů vnímání západní společnosti.


  • Učí nás, jak efektivně pracovat s mladými lidmi, aby pro něj byl  náš produkt přitažlivý.


  • S originálním zážitkem přichází potřeba pochlubit se o něm nejen na sociálních sítích, ale také třeba na párty s kamarády.


  • Pokud vytvoříme něco, co je pro mladou generaci přitažlivé, začne se to virálně  šířit a osloví to velké množství lidí.


Customizace je účinným nástrojem v oblasti náboru. Z hlediska hodnot je pro nastupující generaci klíčové, když k ní budete přistupovat na základě jejich individuálních potřeb.


Autor článku: Bc. Aleš Durďák / www.icard.cz
Napište mi na ales.durdak@gmail.com nebo online na LinkedIn profil ​​