LinkedIn - jak jej správně využít?

Na sociálních sítích objevíte dvě skupiny lidí. Tu první, tvořenou nastupující generaci mileniánů, kteří pracují se sociálními sítěmi přirozeně bez většího přemáhání a s přehledem si dokáží poradit s moderními technologiemi. a druhou skupinu, kterou tvoří zástupci o generace starší, jež se potýká s něčím novým, na co je třeba si zvykat a přizpůsobovat se.

V následujícím článku se dočtete:


⇾ LinkedIn je skvělým prostředkem pro získávání pracovních příležitostí, ale také dalších benefitů

⇾ Většina uživatelů však nepracuje správně s nastavením osobního  profilu  a s tvorbou obsahu

⇾ Mít správný obsah je klíčem k získání zájmu o vaši osobu

Také já osobně, zástupce generace Y, budu v blízké době zasažen něčím novým a neotřelým, co mi bude křížit cestu v pracovním a osobním životě. Sociální sítě tak aktuálně tvoří pomyslnou mezigenerační propast mezi první a druhou skupinou.


Obecný problém však nespočívá v samotné existenci sociálních sítí, ale v možnostech, jak tyto sítě využívat pro svůj prospěch, tedy přesvědčit starší generace uživatelů, aby je nevnímali jako pomyslnou černou díru, polykající jejich drahocenný pracovní i osobní volný čas.


Bavíme-li se o počtu sociálních sítí, dostali bychom se ne na desítky, ale na stovky tématických sociálních sítí, které aktuálně existují. Většina takových koncepcí je zaměřena na zábavu. Je však spousta takových, které vám mohou být velmi užitečné. Jednou z nich je LinkedIn.


LinkedIn je skvělý nástroj pro získávání pracovních příležitostí (ať již hledáte nebo nabízíte), Public relations nebo-li PR (ukazujete jiným, čemu dobře rozumíte), networking (navazujete zajímavé spojení) a mimo jiné je to skvělý prostor k propojení Vaší osobní značky s vlastním produktem či službou, kde LinkedIn tvoří užitečný prostor, jak se k vám lidé dostanou a dozví se o vás.


LinkedIn

Domnívám se, že český uživatel na LikedInu  momentálně neví, jak s tímto profilem užitečně naložit ve svůj prospěch. Ve většině případů tak jednotlivci i firmy vyčkávají na pionýra trhu, který udá směr a například ukáže, jaké že to příspěvky na tuto pracovní sociální síť vkládat či jak si upravit profil, aby byl dostatečně zajímavý a přitažlivý.

V drtivé většině Linkedin profilů je vnitřní monolog jeho uživatelů následující:

“Tak jsem si založil LinkedIn. Vlastně jen proto, že ho u nás ve firmě mají všichni. Nechci být jediný, kdo jej nemá.”

“Nikdo mi vlastně neřekl, jak s ním mám pracovat.”

“Vlastně řekl. Měli jsme na to školení. Ale po měsíci jsem zjistil, že to prostředí je úplně jiné a já si s tím fakt nevím rady. Vůbec se v tom už nemůžu vyznat."

“Ach jo, to je otrava! Tak co tam tedy mám dávat? Už mě to přestává bavit. Spíš mě to otravuje…"

“Takže aktuálně jen odklikávám přijetí žádostí a spojení s jinými uživateli. Vlastně se jedná hlavně o mé známé. No vážně nechápu co na tom, kdo vidí. ”

“Začínám to vzdávat. Fakt mi to nic nepřináší. Proč bych se o to měl starat?...

”Pro mě absolutní ztráta času. Ale navenek se budu tvářit, jak je to skvělé.”

Tématické okruhy

V další fázi je nutné vytvářet nejlépe vlastní obsah (pracovat se dá taktéž i s externím obsahem), který bude mít pro komunitu přidanou hodnotu. Při takovéto soustavné činnosti budete postupem času vnímáni jako odborník, což je ideální předpoklad pro to, aby Vás například někdo oslovil ke spolupráci. Může se například jednat o tyto tématické okruhy:


  • pracovní prostředí a technologie (pochlubte se prostředím, ve kterém pracujete)

  • zajímavé projekty (ukažte ostatním, na čem aktuálně děláte)

  • kauzální případy (poučte ostatní o něčem, co jim může pomoci)

  • společenská odpovědnost firem (ukažte, co děláte nad rámec vaší pracovní kariéry)


Čemu se vyhnout?

Pokud začnete s tvorbou obsahu pod vymezenými okruhy, snažte se vyhnout následujícím úskalím:


Absence reakcí na vzniklou zpětnou vazbu

Zpětná vazba může být klíčovou pro zodpovězení toho, co lidi skutečně zajímá. Můžete tak ještě více doložit vaši odbornost v určitém odvětví. Měli byste si také hlídat včasné reagování na tyto podněty. Lidé jsou dnes zvyklí mít zpětnou vazbu ve velmi krátkém čase. Příspěvky by také měly být v pravidelných etapách. Vaše okolí tak naučíte očekávat daný obsah v určité periodě.

 

Správné načasování

Zkuste se zamyslet nad tématy v průběhu celého roku (či měsíce). Správné spojení tématu ve správném čase může mít mnoho násobně větší odezvu, než-li by tomu bylo v případě nahodilého načasování. Pokud se Vám podaří vytvořit osobní plán témat v průběhu celého roku, máte vyhráno.

 

Výzva k akci

Nebojte si říci o zpětnou vazbu nad vaším tématem. Podaří-li se vám vyvolat diskuze, dostane se váš příspěvek také k uživatelům, kteří vás doposud neznali. Dále se ve vašich příspěvcích odkazujte na další zdroje, ať už své vlastní či na externí zdroje. Tímto můžete probírané témata více prohloubit.

 

Měřitelnost

Až díky statistikám si uvědomíte, co lidi skutečně zajímá. To zjistíte až na základě četných diskuzí či velmi sledovaných příspěvků. Na tyto příspěvky se potom následně zaměřte, například formou tématických seriálů. Může se tak stát, že od základů změníte původně plánovanou tématickou strategii vkládaných příspěvků.


Autor článku: Bc. Aleš Durďák / www.icard.cz
Napište mi na ales.durdak@gmail.com nebo online na LinkedIn profil