Čemu nás učí neznalost studentů?

Před pár dny uběhlo 70 let od takzvaného vítězného února. tedy historického milníku, jež se našeho národa dotýká. mnoho studentů však jednoduše neví, o co se jednalo. jejich historické vědomosti jsou poněkud strohé. Tato nevědomost je však vynikající ukázkou následků. Jednou z příčin je, že na studenty mluvíme "jiným jazykem" a nejsme tak schopní získat si jejich pozornost. Tento problém se však netýká pouze škol.

  • Internetová generace je natolik ovlivněná sociálními sítěmi, že si zvykla na vlastní formu předávaného sdělení.


  • Mnoho organizací, včetně firem a škol, jako by nadále dlouhodobě preferovala jazyk, který je neměnný. Ten už však není internetové generaci vlastní. 


  • Následkem zpravidla bývá všeobecný nezájem o to, co se snažíme internetové generaci sdělovat.


Svět se neustále mění. Vždy jsme se dokázali přizpůsobit.

Svět je místem, kde dochází k neustálému vzájemnému ovlivňování. Když 1.srpna 1981 začala vysílat Music Televison (MTV), nikdo netušil, že se bude jednat o obrovsky úspěšný projekt, ovlivňující několik generací diváků. A především se jednalo o projekt, který po celé čtvrtstoletí nastavil pravidla showbusinessu. MTV změnila nejen pravidla hudebního průmyslu, ale také celé popkultury. Nahrát dobrou desku či dělat skvělé koncerty tak již fanouškům nestačilo. Nyní bylo především nutné natočit skvělý videoklip a dostat ho do MTV. Ve velké míře pomohla MTV například Michaeli Jacksonovi či zpěvačce Madonně


Od roku 2006 však stejně jako zbytek televizního trhu začala MTV uvadat a bojovat o přízeň diváků s internetem, přičemž sledovanost každoročně klesala.

Od té doby MTV už nebyla první volbou hudebních fanoušků, lačných po hudebních klipech. Tuto úlohu za ně postupně přebral Youtube, největší internetový server pro sdílení videosouborů. Co celé čtvrtstoletí skálopevně platilo, je dnes pouze krásnou vzpomínkou na dobu tolik nezasaženou internetem a sociálními sítěmi.

A právě díky internetu se k nám dostává tolik podnětů, že je ani všechny nestačíme vstřebávat. A právě do této doby se internetová generace narodila a toto prostředí jí připadá naprosto přirozené.

Internetová generace se narodila do zcela jiného světa než předchozí generace. Mnoho z nás se jí však zatím nedokázala přizpůsobit. Věci se dnes mění mnohem rychleji než tomu bylo dříve, ale princip přizpůsobení zůstává stále stejný. Nebo snad dnes ještě někdo používá fax či mobilní telefon s černobílým displejem?

Generace, která se do světa internetu narodila

Máme před sebou první generaci, jež se do světa internetu narodila a nyní je teprve na počátku svých sil. Velmi brzy však ovládne pracovní trh a bude také hlavním aktérem celospolečenského dění. Každý rok tu máme 100tisíc nových prvovoličů, kteří budou rozhodovat o naší společné budoucnosti. Je tedy nejvyšší čas pro snahu tuto generaci chápat a vézt s ní dialog.


Realita v praxi. Zástupkyně nejmladší internetové generace ( generace Alfa) a její marná snaha používat tištěný časopis jako iPad.

Klíč k úspěchu = transformace

Jak tedy začít se změnou, která postupně nastává a dotýká se nás všech? Pointa spočívá ve znalosti prostředí sociálních sítí, kde tráví internetová generace většinu volného času. Pro všechny organizace je nezbytné být dlouhodobě otevřenou změnám a inovacím. Tímto způsobem tak může vycházet vstříc zástupcům této generace a vytvářet jí přirozené prostředí, na které je zvyklá ze svého běžného života.

Osobní zkušenost

V nedávné době mě velmi oslovil příspěvek na sociálních sítích, věnující se zmíněnému Vítěznému únoru. Příspěvek  Jak by to vypadalo, kdyby měl Edvard Beneš mobil? dokazuje, že se historie dá prezentovat poutavou formou a navíc se dá zasadit do kontextu současnosti.

Na webu České televize pak byla k Vítěznému únoru vytvořena Timeline verze. Tedy sled událostí, jak šel za sebou. Prostředí webu se podobalo prostředí sociální sítě Facebook.

Závěr

Každá organizace by měla ve vlastním zájmu sledovat, jak se na sociálních sítích komunikuje. Převezme-li tento formát ze sociálních sítí do svého prostředí, stane se čitelnou a srozumitelnou. Pouze tato "maličkost" tvoří pomyslný most mezi danou organizací a nastupující internetovou generací.

Autor článku: Bc. Aleš Durďák / www.icard.cz
Napište mi na ales.durdak@gmail.com nebo online na LinkedIn profil